Viime viikko oli yksi tämän vuoden hirveimmistä. Tuntui,
että iskuja sateli joka puolelta – ensin oppilaiden älytön hyökkäys nuorempansa
kimppuun, sitten vanhempien kanssa vääntö siitä, selvitinkö asiaa sopivalla
tavalla. Onneksi päätin maanantaina, että tapahtuma oli niin vakava, että
rehtori on sitä selvittämässä minun kanssani koko ajan, joten kaikille
päätöksilleni, puhutteluilleni ja tilanteiden ratkaisuilleni oli joku toinenkin
antanut siunauksensa. Tilanne oli niin kimurantti, että muutaman kerran myös
suoraan pyysin rehtoria tekemään ratkaisun. Näin isojen ja vakavien asioiden
edessä en olekaan ollut kertaakaan opettajan urallani. Nyt tuuli täällä meidän
luokassa alkaa hiljalleen laskea siihen suuntaan, minne sen kuuluukin käydä.
Viime viikolla en tainnut ehtiä pitämään yhtäkään kokonaista oppituntia, koska
tuon sotkun selvittelyyn meni kaikki aika ja energia. Tämä päivä sen sijaan oli
töissä jo varsin kokonainen. Oppitunteja, välitunteja ja puhuttelua. Opea
vihaavia oppilaita. Päivän voisi siis laskea jo kastiin normaali.
Oloni sen sijaan ei ole palautunut. Hyökkäys oli niin
voimakas ja niin ahdistava, että nyt on sellainen olo, että olen aivan täynnä.
Aivan täynnä katselemaan oppilaita, jotka eivät mielestään ole tehneet mitään
pahaa. Vielä täydempänä vanhempia, jotka puolustelevat lastensa väkivaltaista
käytöstä. Edes se, että useimpien vanhempien kanssa asian selvittely sujui
hyvin ja yhteisymmärryksessä, ei nyt auta.
Onneksi pystyn seisomaan sanojeni takana ja olemaan varma,
että olen tilanteen selvittänyt juuri niin kuin tuollaiseen tilanteeseen
kuuluukin reagoida. Pyytänyt apua, kun asia on tuntunut liian suurelta yksin
selvittää. Kuunnellut kaikkia osapuolia ja puuttunut käyttäytymiseen niillä
keinoilla, joita minulla on. Yrittänyt antaa kaikille osapuolille tasaisesti
tietoa siitä, miten tilanne etenee. Olen siis tyytyväinen omaan toimintaani.
Pahaltahan se silti tuntuu kuulla kommentteja, että olen toiminut epäreilusti
ja epäsopivasti. Pitää nyt vain yrittää päästä niistä yli ja muistaa, että
kritiikki ei kohdistu minuun ihmisenä, vaan minuun viranhaltijana.
Koulupäiviä on jäljellä enää yhdeksän ja niistä kaksi taitaa
enää olla normaalin arjen mukaisia päiviä. Muuten päivät ovat täynnä tapahtumaa
tapahtuman jälkeen. Se aiheuttaa aina ylimääräistä säätöä ja sähinää luokassa,
eikä kukaan meinaa pysyä housuissaan. Luokalta seuraavaan kouluun siirtyvät
oppilaat ovat muutenkin täpinöissään, jänittävät syksyä ja samalla yrittävät
hyvästellä vanhaa. ”Vittu ei mua kiinnosta, ihan kohta mulla loppuu täällä
koulu” on tänäänkin ollut vaustaus, kun puutuin toisen oppilaan sanomiseen
”Vitun homoksi”. Muutama viikko sitten tällaista kielenkäyttöä ei olisi tässä
luokassa kuullut. On niistä tullut isoja ja pahoja ihan hetkessä.
Ensi vuoden lukujärjestystä järjestellään kovalla vauhdilla.
Itseäni lähinnä kiinnostavat omien tuntieni määrä. Siitä ei ole vielä tullut
tietoa. Tänä vuonna tein 26 viikkotuntia, jossa on siis viisi ylituntia
(erityisluokanopettajan opetusvelvollisuus on 22h/vko, mutta sellaiset opettajat,
jotka opettavat yhdysluokkia saavat tästä tunnin huojennuksen). Ensi vuoden
suunnitelmia en vielä tiedä. Vähemmillä tunneilla en usko että minun luokkaani
on mahdollista pyörittää, mutta tietysti tunteja on jostain nipistettävä, jos
tuntikehys ei vaan millään anna tarvittavaa joustoa. Sitten on mietittävä
entistä ahkerampaa integraatiota ja minun vähennettävä opetettavia aineitani.
Tällä hetkellä opetan siis useimmille oppilaille kaikki muut aineet paits
liikunnan, käsityön ja musiikin. Ne oppilaat, jotka pystyvät, käyvät myös
muissa aineissa integroituna isoihin ryhmiin. Olen koko vuoden saanut
tasiasesti integraatiotunteja lisättyä, ja toivon, että sama kehitys jatkuu
ensi vuonnakin. Yhä useampi opettaja ainakin suhtautuu positiivisesti
yleisopetuksen ja pienryhmän oppilaiden siirtymiseen joustavasti ryhmitellen
ryhmien välillä.
Pää on kipeä ja kieli muuttuu kovin kapulaiseksi. Valvon
toivottavasti vikaa kertaa jälki-istuntoa tänä keväänä. Jälki-istuntoja olen
antanut meidän luokkaan aika vähänlaisesti, koska en oikein usko niiden
kasvattavaan vaikutukseen. Istutaan, tylsistytään, mennään kotiin. Meillä sen
sijaan kirjoitellaan kotiin kirjeitä töpeksinnästä, keskustellaan ja mietitään
luovia tapoja tapahtuneen korvaamiseksi. Ainoastaan silloin, kun koulun säännöt
määrittävät yksiselitteisesti tapahtuneesta rangaistukseksi jälki-istunnon,
käytän sitä. Mutta en silti oikein usko sen kasvattavaan vaikutukseen.
Tsemppiä kaikille viimeisiin yhdeksään!
Voi miten kurja tapaus. Koita jaksaa ja hyvä, jos Sinulla on reksin tuki takana. Jatkossakin kannattaa ottaa joko kollega tai rehtori avuksi, näin tapahtumilla on aina todistaja eikä lapsi pääse valehtemalla kääntämään tilanetta edukseen. Nykyajan curling-vanhemmat ovat välillä aivan mahottomia kuten lapsetkin.
VastaaPoistaJaksamista, meillä alkaa ylihuomenna vika koeviikko ja sit lomille lomps!
Jaksamista viimeisille viikoille! Miten muuten opettajilla menee nuo lomat? Loma-ajat ovat siis ilmeisesti samat kuin oppilaillakin? Saako opettajat mitään lomarahaa tms?
VastaaPoistaKiitos! Lomat ovat periaatteessa samat kuin oppilailla, syksyllä on varmaan useimmissa kouluissa 1-2 työpäivää ennen kuin oppilaat tulevat. Kesällä sitten seuraavan syksyn valmistelua omantunnon mukaan - osa valmistelee paljon ja osa vähän. Kuukausipalkka on laskettu niin, että virassa opettaja saa palkan myös kesäkuukausilta. Urakkatyötähän tämä on :)
PoistaNiin toki siis kk-palkka maksetaan normaalisti mutta normityössähän maksetaan sen lisäksi lomarahat (eli ns. 13 kk palkka). Opettajilla tälläistä lomakorvausta ei ilmeisesti ole?
VastaaPoistaSorry jos kyselen hassuja :)
Mä en itse asiassa tiedä, en ole asiaan perehtynyt. En ole ikinä aikaisemmin ollut niin töissä, että olisin ollut kesälomalla, niin en ole tuollaista tajunnut edes pohtia.
PoistaToki lomarahat opettajille tulevat, ihan niin kuin muillekin kunta-alan työntekijöille.
VastaaPoistaHei!
VastaaPoistaEtsiskelin mielenkiintoista blogia seurattavakseni ja löysin sinun blogisi, jonka sitten luinkin nyt läpi kokonaan parilta istumalta!
Opiskelen luokanopettajaksi ja nyt ensimmäinen vuosi on takana. Olen kuitenkin jo päässyt koulun ohessa hieman kokeilemaan alan töitä pienemmissä juttuissa. Blogisi on avannut juuri niitä arkoja, itselle ristiriitaisia tunteita herättäviä teemoja ja siksi juuri sellaisia, mistä pitäisikin puhua. Suuri hatunnosto sinulle! :)
Vaikka olenkin vasta opiskelujeni alkuvaiheessa, olen pohtinut paljon juuri työuupumuksen vaaraa, sitä monimutkaista sosiaalista kenttää, johon opettaja joutuu työssään (pelkkien oppilaiden ja heidän ryhmänsä lisäksi vanhemmat, muut opettajakollegat, rehtori jne!) Kuinka onnistua vastaamaan kaikkien odotuksiin ja tekemään kuitenkin omaa työtänsä parhaaksi näkemillään tavoilla?
Olet selvästi joutunut käymään läpi melkoisen vuoden, mutta olet selvinnyt siitä hyvin! Kaikki, mikä blogistasi tulee ilmi, mitä olet tehnyt oppilaiden eteen, luokkahengen parantamiseksi, kodin ja koulun yhteistyön pönkittämiseksi ja koulun hyväksi opetuksen kehittämisen ideoinnissa on varmasti opettanut sinua paljon!
Itseä jo kiinnostaa, millaista open ensimmäinen vuosi pitää sisällään ja olenkin pyrkinyt jo ottamaan pieniä haasteita ja projekteja koulun ohella, jotta saisin kokemusta.
Tsemmpiä! :)
-Kekki