lauantai 28. toukokuuta 2011

Mitä kerron ja mitä en

Tämä blogi syntyi oikeastaan sen takia, että en ole etsinnöistäni huolimatta löytänyt blogia, joka kuvaisi elämänmakuisesti kouluelämää ja varsinkin opetusuran aloitusta. Opettajuus ja opettaminen ovatkin sinänsä vaikeita aiheita blogiin, koska asioiden kirjoittaminen elävästi on vaikeaa, koska mitään oppilaisiin liittyvää ei oikeastaan saa kertoa. Eli en tule kertomaan sen tarkemmin, kuin tuossa aloituksessa esimerkiksi sitä, minkälaista luokkaa opetan. Paikkakuntaa en kerro. En kerro nimeäni, enkä tietoja oppilaista. Minut on varmasti myös mahdollista tunnistaa tämän blogin kautta, jos tänne eksyy joku, joka minut tuntee. Se ei sinänsä minua haittaa, mutta olen silti päättänyt tehdä niin, että kommentit käyvät ensin "tarkastuksessa" ja päätyvät vasta sitten blogiin. Ihan vain sen takia, että en halua omia tunnustetietojani tämän blogin kommentteihinkaan.

Mistä minä sitten kirjoitan? Tarkoitukseni olisi kirjoittaa omista tunnelmistani, odotuksistani ja ajatuksistani. Pohtia sitä, miksi yhä useampi aloittava opettaja palaa loppuun jo ensimmäisten työvuosiensa aikana. Yritän kirjoittamalla käsitellä omaa stressiäni ja epävarmuuttani sekä samalla käsitellä niitä asioita, jotka antavat minulle voimaa jaksaa työssäni.

3 kommenttia:

  1. Todella hyvä idea blogille! Eli täällä siis jo ainakin yksi innokas lukija. :) Opettajuus on aiheena mielenkiintoinen ja niin moniulotteinen - paljon asioita, joita ei oikein sanoiksi voikaan pukea. Kirjoittaminen on kuitenkin varmasti hyvä apu asioiden käsittelyssä ja pohdinnassa. Tällainen "julkinen keskustelu" on niin tervetullutta. :)

    VastaaPoista
  2. Hei!
    Mielenkiintoinen blogi :) Mikä luokka on kyseessä?
    Olen itse kaksi vuotta nyt erkkaa lukenut, muutaman vuoden päästä samassa pisteessä sun kanssa, tosin että laaja-alaiseksi haluaisin (yläkouluun).

    VastaaPoista
  3. Anonyymi1: Ihanaa, mun eka lukija! :) Täytyy toivoa, että tämän kirjoittaminen saa vähän omia ajatuksia selkiytymään - niin paljon on vielä sekaisin omassa päässä.

    Anonyymi2: Kiitos :) Luokkaa voin sen verran määritellä, että alakoulun yläluokille olen menossa. (Olipa hankalasti sanottu.)

    VastaaPoista