sunnuntai 25. joulukuuta 2011

Open joululoma

Ihanaa talvista juhlaa kaikille. En nyt aio märmättää kelistä, koska se on niin yleinen märmätyksen aihe, että ositan sen vain näin passiivisaggressiivisesti ;) No okei, en pysty. Olipa kyllä kamalaa käydä hevosella joulumaastossa kun muta ylettyi hevosta puoleen sääreen asti! Huhhuh.

Olen nyt ollut kaksi päivää lomalla ja niiden aikana olen syönyt (varsinkin suklaata), pelannut hieman lautapelejä (Joulukuusen alle oli ilmestynyt Menolippu-peli, joka ei ole ihan samanalainen strategiapeli kuin nuo meidän muut pelit, mutta ehkä juuri sen takia on toiminut kamalan hyvin joulunajan rennoissa koko perheen peli-illoissa) ja nukkunut. Joulukuun stressi purkautui kuumeena, joka taas on lamauttanut minut sängyn pohjalle ujeltamaan. Sinänsä ei haittaa ollenkaan, olen saanut akkuja ladattua niin ihanasti, että nyt tuntuu mahdolliselta, että jossain välissä ennen kuin koulut alkavat, voin tehdäkin jotain voimauttavaa kunnolla. Tarkoituksena olisi ainakin viettää ihania, pitkiä päiviä tallilla sen ainaisen "nopeasti hevonen kuntoon - nopeasti selkään - nopeasti askellajit lävitse ja hevonen pehmeäksi - no voi hitto, ei onnistunut - no nyt sit talliin pjerkele - varusteet pois - kotiin" -ringin sijaan. Mitään erityisiä suunnitelmia lomalle ei siis ole, tarkoituksena on ainoastaan levätä kunnolla.

Viimeinen kouluviikko oli vauhdikas, tosin ei ihan niin vauhdikas kuin olisi voinut olla. Olin yhtenä iltana pidetyssä joulujuhlassa yksin luokkani kanssa (kouluohjaajien työaikaan sitä ei lueta), ja oppilaat käyttäytyivät ihan hirveän hyvin. Paljon kyllä sitä ennen tehtiin harjoittelua ja käytiin keskustelua siitä, kuinka juhlassa ollaan. Mun oppilaiden hienon käytöksen huomasivat myös muut opettajat: yksikin sanoi, että oma luokka käyttäytyi paljon huonommin kuin nämä minun pienryhmäni "häiriköt". Tosin hän sitten vähän saman tien otti kehuaankin pois sanomalla, että ei tuo minun luokkani ole koskaan ollut noin rauhallinen, mitä se on nyt ;) En loukkaantunut, mutta tuntui vähän omituiselta. Varsinkin sen takia, että olen tehnyt ihan älyttömästi hommia, jotta luokka käyttäytyisi asiallisesti niin luokassa kuin "julkisestikin", ja sitten muut opettajat ottavat sen niin, että meillä ei riehuta. Kyllä meillä riehuttaisiin, jos mä antaisin yhtään liekaa. Mutta kun en anna. Tai annan, mutta hetken päästä kelaan sen poiskin - meidän porukka kun ei osaa pitää vähän kivaa, vaan heti homma riistäytyy ihan ylitse.

2 kommenttia:

  1. Sitä oon kyllä useasti huokaillut, että voi kun vois tehdä niin kaikkea kivaa, mutta kun helposti homma karkaa käsistä. Tiiän, että aiemmin tuolla mun luokalla ope on keväällä viimeiseen tuntiin asti pitänyt tiukasti oppilailla kirjoja ja vihkoja naaman edessä - juuri siksi, että silloin homma helpoiten toimii. Kaikki hauska ja kiva, vähän rennompi, pitää suunnitella niin hirveen tarkkaan, tai muuten menee överiksi.

    VastaaPoista
  2. Niinpä! "Vähän kivaa" tai "kivaa" ei vain onnistu, se on "järjettömän kivaa käyttäytyä huonosti" heti. Sitten kohta jollain on nokka rutussa kun kaveri tirvasi kun oli liian kivaa. ;) Mutta ehkä tää tästä, hiljalleen, kun alkaa tuntea porukan.

    VastaaPoista