maanantai 28. tammikuuta 2013

Epätodellista totta

-->
Olen ehkä jollain tavalla selvinnyt pahimmasta väsymyksestäni ohitse. Olen edelleen aamuisin niin väsynyt, että olisin valmis maksamaan lähes mitä tahansa sille ihmiselle, joka vain sanoisi, että voisin jäädä kotiin nukkumaan. Mutta tästä huolimatta ehdin tehdä työpäivien jälkeen asioita, liikkua, käydä tallilla ja nähdä ystäviä. Kotiin päästyäni tosin en saa mitään tehtyä, vaan kaadun sänkyyn lopenväsyneenä. Nukkuisin edelleen varmaan sen 12 tuntia yössä edelleen, jos antaisin itselleni siihen mahdollisuuden. Nyt en suostu antamaan, joten saan asioita tehtyä aivan eri tavalla.

Ensimmäiset erityisopettajien virat ovat auenneet ja tulleet hakuun. Haettavia virkoja on nyt jo auki todella paljon, mutta alue ei vielä ihan natsaa – pääkaupunkiseudulle en lähde. Hiljalleen varmaan alkaa hakuun tulla myös lähempänä asuinpaikkakuntaani olevat paikat. Paikkakuntaa en siis ole valmis työpaikan takia vaihtamaan, mutta n. 40 minuuttia olen periaatteessa valmis ajelemaan työmatkaa. Ehkä siihenkin jossain vaiheessa tympääntyy, mutta tällä hetkellä koen tärkeänä myös sen, että lähikauppaan mennessä ei omiin oppilaisiin tai heidän vanhempiinsa juuri törmää.

En ole taaskaan tehnyt mitään päätöksiä jatkon suhteen. Tällä hetkellä en taaskaan pidä mahdottomana jatkaa nykyisessäkään työpaikassa, vaikka olen kyllä edelleen aika ahdistunut siitä, mihin tilanteeseen asti luokkani päästettiin viime syksynä syöksymään. Toisaalta syytän siitä myös osin itseäni, olisi pitänyt pitää paremmin puolensa ja olla napakampi. Onneksi onnistuin sitä lopulta olemaan – ja onneksi minulla on loistavia työkavereita, jotka ovat oikealla hetkellä olleet napakoita minun puolestani.

Tiedän, että en halua tehdä laaja-alaisen erityisopettajan työtä, ainakaan vielä. Koen, että omat taitoni pääsevät parhaiten käyttöön silloin, kun työskentelen samojen oppilaiden kanssa pidempijaksoisesti. Haluan laittaa sen oman maton luokan lattialle ja tehdä asiat omalla tavallani. Laaja-alaisen erityisopettajan työnkuva täyttyy myös suurelta osin tietyn tapaisesta politikoinnista – monien toiveiden, pyyntöjen ja vaatimusten välissä surffaamisesta niin, ettei kukaan suutu. Vaativaa työtä, johon en koe vielä pystyväni.

Erityisluokanopettajankin töitä toki on paljon tarjolla myös. Pitää siis katsella rauhassa tarjontaa ja miettiä jatkoa.

Loppukevennykseksi vielä sanottakoon, että luin opiskeluaikana paljon Torey Haydenin kirjoja (siitä huolimatta, että kirjoittajan kirjoitustyyli ajoittain häiritsi minua suurestikin), ja tuolloin ajattelin, että ei kenenkään opettajan arki voi oikeasti olla tuollaista. Nyt sitten lueskelin yhtä kirjaa uudestaan toissaviikonloppuna, ja nyt lähinnä nauratti se, että kuinka väärässä sitä on voinut olla... Samassa luokassa opetan hyvin erilaisia oppilaita: oppilaita rikkinäisistä kodeista, hyväksikäytettyjä lapsia, hakattuja lapsia, huostaanotettuja lapsia, mutta myös lapsia rakastavista ja kaikkensa tekevistä kodeista – samalla olen luopunut omasta mustavalkoisesta ajattelustani huomattuani, että kaikki nämä vanhemmat kuitenkin rakastavat lapsiaan. Voimat vain loppuvat kesken. Olen opettanut vessassa käyntiä, pukemista, kenännauhojen sitomista, sitä, ettei toista oppilasta saa lyödä, olen opettanut puhumista, matematiikkaa, fysiikkaa ja omista tunteista puhumista sulassa sovussa. Toisaalta olen erotellut toisiaan hakkaavia, repiviä ja töniviä lapsia. Olen pidellyt toisen päälle käyvää lasta kiinni seinää vasten. Olen kuullut kaikki mahdolliset ja mahdottomat kirosanat. Minua on lyöty, minua on potkittu, minun päälleni on syljetty ja heitetty tavaroita. Olen ollut huora. Olen ollut äiti. Olen pitänyt itkevää, esiteini-ikäistä poikaa sylissä ja lohduttanut.

Eivät ne kirjat tainneet niin kaukana totuudesta ollakaan.

6 kommenttia:

  1. Olen lukenut blogiasi nyt jonkin aikaa ja pidän siitä, kuinka rehellisesti kirjoitat ja avaat ajatuksiasi! Olen itse luokanopettajaopiskelija ja koitan päästä sisään omiin ajatuksiini sekä koulumaailmaan jollain tasolla jo ennen työelämään siirtymistä.
    Onko OK, että linkitin blogisi oman blogini sivupalkkiin? Näin pystyn omasta blogistanikin päästä suoraan näkemään päivityksesi.

    Kovasti voimia ja jaksamista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukava kuulla! Linkittää saa toki, se on kunnia mun blogille :) Tulenkin vastavierailulle myös.

      Kiitos ja tsemppiä opiskeluun!

      Poista
  2. Huhhuh! Varsin rankka lopetus tässä kirjoituksessa, mutta tuotahan se varmasti toisinaan on. Olen aikaisemmin ollut vuoden koulunkäyntiavustajana ja tosiaan (vaikka se ihan erilaista työtä onkin) kertyy jo vuodessakin aika moisia kokemuksia holdauksesta, riitojen selvittelyistä ja sen semmoisista. Henkisesti raskasta. Hatunnosto uravalinnallesi! :)

    Tuo työ on varmasti erityisen rankkaa jo siksikin, että opettaja ei yksin voi rikkinäisiä koteja korjata. Olen monesti miettinyt, tarvitaanko yllä kuvailemissasi tilanteissa jotain ammattimaisen objektiivista suhtautumista työhön?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on onneksi maailman paras kouluohjaaja mun kanssa työparina kantamassa tätä kaikkea, tukemassa ja selvittelemässä. Muuten tässä varmaan räjähtäisi, ellei saisi toiselle purkaa kaikkea aina välillä.

      Se ammattimaisuus jotenkin tulee siinä tilanteessa automaattisesti päälle. Kyllä muakin suututtaa ja suoraan sanottuna vituttaa välillä, niin oppilaiden käytös kuin vanhempien välinpitämättömyys ja halu kasata kaikki vaikeudet koulusta johtuviksi. Niissä tilanteissa kuitenkin onnistun mielestäni olemaan aika diplomaattinen ja rauhallinen, vaikka muuten en sellainen ihminen ole, vaan aika ärhäkkä ;) Mutta kuitenkin, mä kyllä kohtaan mun oppilaani myös aidosti ihmisenä. Mun oppilaani tietävät, että mä olen joskus vihainen, joskus surullinen, joskus onnellinen ja joskus tyytyväinen. Enkä mä esimerkiksi siinä vaiheessa, kun mä otan itkevän lapsen syliini mieti, että "Ai niin, näin ei kai saanut tehdä kun tän voi tulkita jotenkin muutenkin", vaan toimin niin kuin sydän sanoo ja lohdutan. Tämä tosin varmaan muuttuu siinä vaiheessa, jos joskus tulee joku lapsiinsekaantumissyytös - mitään en enää ihmettelisi...

      Poista
  3. "kaikki nämä vanhemmat kuitenkin rakastavat lapsiaan"
    Tämä on ehkä totta sinun luokassasi, mutta haluaisin huomauttaa, että on myös olemassa vanhempia jotka eivät rakasta lastaan. Toinen vanhemmistani on narsisti, eikä hän ole millään tavoin kykenevä rakastamaan ketään. Kannattaa pitää silmät auki lasten kanssa, olisin itse ollut onnellinen, jos päivittäiseen henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan kotona olisi puututtu. Kiltti kympin tyttö ei ollut opettajan prioriteetti, eikä kukaan kuvitellut, että hyvällä oppilaalla voisi olla niin huonot kotiolot.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tärkeä pointti.

      Tietenkään tämä minun oivallukseni ei estä minua tekemästä niitä asioita, joita minun työkseni kuuluu tehdä: huomioida, pitää silmät auki ja pitää erittäin matala kynnys yhteydenotoissa lastensuojeluun. Se on se minun osani rakastamisesta.

      Poista