lauantai 20. elokuuta 2011

Toinen viikko

Toinen viikko oli oikeastaan ensimmäistä rankempi, vaikka monet asiat sujuivatkin jo. Lukujärjestyksen sain loksautettua viime viikon perjantaina paikoilleen, mutta siihen toki tuli monia muutoksia vielä tälläkin viikolla. Pääosin kuitenkin homma sujui niin kuin oli suunniteltukin, ja ainoastaan kerran jouduin tekemään täydellisen "lue kirjaa tää tunti" -hätäratkaisun kun yhden luokan oppilaat eivät lähteneetkään integraatioon, vaan tulivat takaisin tunnille. Ehdin suunnitella tunnit aina edellisen päivän päätteeksi, mikä on minulle riittävästi tällä hetkellä - tuntuisi tyhmältä suunnitella varsinaisia oppitunteja kovin pitkälle, koska se, mitä tunnissa oikeasti saadaan tehtyä riippuu hyvin monesta asiasta. Sen sijaan siihen minun pitää saada jostain kehiteltyä aikaa, että pystyn tekemään pidemmän aikavälin suunnitelmia ja tavoitteita ns. "suurista linjoista" eri oppiaineista eri oppilaiden kohdalla. Se, että luokassa opiskelee monella luokkatasolla olevia oppilaita, tuo tähän omat haasteensa.

Se, mikä teki tästä viikosta rankan, on tuo asia, johon olen aikaisemmissakin teksteisssäni viitannut. Tämän viikon loppupuolella asiaa alettiin ns. "selvittelemään" ja se energia, mitä siihen kuluu, on ihan uskomaton. Ensin se varsinainen selvittelytilanne, ja sen jälkeen vielä "jälkipyykki" luokassa. Onneksi mulla on loistavia työkavereita, joilta oon saanut tukea. Harmi, että mä en voi ottaa niitä mukaan luokkaan taistelemaan mun kanssa, siihen mun tarvii löytää voimat itsestäni ;) Tilanteen käsittely jatkuu ensi viikolla, ja parin seuraavan viikon aikana tässä kai pitäisi nähdä, mitä tässä ruvetaan tekemään. Mun työpaikan vaihtaminen ei kuulemma ole vaihtoehto, vaan se vaihtoehto etsitään muualta.

Mutta koska nyt on viikonloppu, mä suuntaan tallille rentoutumaan. Tällä viikolla tallinollaus on toiminut viime viikkoa paremmin, en ole vielä kertaakaan itkenyt hevosen selässä ;)

1 kommentti:

  1. Ihan samanlaiset fiilikset tuon suunnittelun suhteen. Olisi intoakin suunnitella jo jotain vähän pidempää linjaa, mutta mistään ei löydy aikaa. Tällä viikolla olin jopa kahtena iltana töissä puoli kasiin illalla...

    Ja toisekseen suunnittelua vaikeuttaa sekin, kun vielä ei tarkkaan tunne oppilaita tai tiedä, mitä asioita kenenkin kanssa keskitytään harjoittelemaan. Kenellä on teknisen lukemisen pulmaa, luetun ymmärtämisen pulmaa, jos matikassa on pulmaa niin kuinka "syvällistä" pulmaa, kuinka perusasioista pitää lähteä liikkeelle jne. Ja toisekseen kun tunnit tosiaan voi mennä aina ihan miten sattuu eikä läheskään aina niin kuin on suunniteltu, on vaikea löytää aikaa ja tilaa sille, että ehtisi paneutua tarkemmin jokaisen oppilaan taitoihin, kiinnostuksiin ja oppimisen pulmakohtiin. Joku systeemi tähän pitää nyt kuitenkin kehitellä, kun kohta alkaa hojks-palaveritkin.

    VastaaPoista