maanantai 15. elokuuta 2011

Ensimmäinen maanantai opettajana

Oli aika kamala maanantai. Tuntuu, että en muista mitään niistä asioista, joita minun pitäisi muistaa. Tiedän itsekin, että ajatus on tyhmä - muistan paljonkin tärkeitä asioita, osa vaan menee kyllä välillä ohitse kun yrittää tämä paletin kanssa tasapainoilla. Jos muistan viedä lukujärjestykseni luokan oveen, en muista toimittaa erityisruokavaliolomakkeita terveydenhoitajalle. Jos muistan mennä välituntivalvontaan, en muista lähteä ruokailuun. Jos muistan kirjoittaa jollekin opettajalle lapun integraatiotunneista, en muista napata toista välitunnilla hihasta kiinni ja sopia projektiviikoista. Kai se vain on myönnettävä, ettei ihmisen päähän mahdu määräänsä enempää asioita.

Tänään juostessani kolmatta kertaa kansliaan tuomaan jotain niistä kaikista lomakkeista, joita olen juoksuttanut ympäri taloa, kanslistimme kysyi, kuinka jaksan. Meinasin taas ruveta itkemään, kun joku pysäytti noin kesken työpäivän kysymällä jotain noin yksinkertaista. Vastasin, että jaksan minuutti ja hoidettu asia kerrallaan, enkä jaksa ajatella sen pidemmälle. Kanslisti katsoi minua hetken, ja totesi, että ei kuule tule mitään. Juteltiin siinä sitten hetki, ja sain vähän vinkkejä siitä, kenen puoleen voin kääntyä, kun päätän ottaa apua vastaan. Tästä sisuuntuneena marssinkin sen kollegan, jonka tunnein parhaiten, luokse ja sanoin, että olen väsynyt. Sain sympatiaa ja fiksuja sanoja osakseni.

Elsin blogikirjoituksen innoittamana päätin myös lähiaikoina tiedustella meidän koulumme työnohjauksen tilannetta. En tiedä, kuinka hanakasti sitä minulle markkinoidaan, koska olen "vain" määräaikainen (määräaikainen sopimus siis sen takia, että olin epäpätevä silloin, kun hakuaika loppui), mutta aion tiedustella asiaa. Muutenkin pitäisi käydä varmaan rehtorin kanssa juttelemassa ohjaajatilanteestani ja selkiyttämässä sen pelisääntöjä. Vaikeita kysymyksiä siellä, osittain henkilökemiallisia, toisaalta resursseihin liittyviä ja toisaalta ihan vain selkiyttämistä vaativia.

Tänään oli ensimmäinen päivä koulua, kun opetus toteutettiin lukujärjestyksen mukaisesti. Iloista oli se, että oppilaiden integraatiotunnit sujuivat hyvin!

1 kommentti:

  1. Todellakin. Mulla on varmaan jo kymmenen listaa kiireellisistä hoidettavista asioista. Niitä on niin paljon, että unohdan jo missä ite listatkin on! Koko ajan kun on pienikin tauko pitäisi muistaa vetää montaa eri opettajaa hihasta...

    VastaaPoista